Hello guest, if you read this it means you are not registered. Click here to register in a few simple steps, you will enjoy all features of our Forum.

  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Terach i Abram
#1
Terach zaś żył siedemdziesiąt lat, a potem został ojcem Abrama, Nachora
i Harana. [...] Potem Terach wziął Abrama, swego syna, i swego wnuka Lota,
syna Harana, i Saraj, swą synową, żonę Abrama, swego syna, i oni wyruszyli
z nim z Ur Chaldejczyków, by się udać do ziemi Kanaan. Po pewnym czasie
przyszli do Charanu i tam zamieszkali. A dni Teracha było dwieście pięć lat.
Potem Terach umarł w Charanie. 

Wówczas Abram poszedł, tak jak mu powiedział Jehowa, i Lot poszedł z nim.
Abram zaś miał siedemdziesiąt pięć lat, gdy wyszedł z Charanu.

To z Genesis, a teraz słowa Szczepana z Dziejów:
Bóg chwały ukazał się naszemu praojcu Abrahamowi, gdy ten był w Mezopotamii,
zanim osiedlił się w Charanie, i rzekł do niego: ,Odejdź ze swej ziemi i od swoich
krewnych, a wejdź do ziemi, którą ci pokażę'. Wtedy wyszedł z ziemi Chaldejczyków
i osiedlił się w Charanie. A po śmierci Jego ojca Bóg sprawił, że on się przesiedlił do tej 
ziemi, w której wy teraz mieszkacie.


Jeżeli Abram przesiedlił się do Kanaanu po śmierci Teracha, a z Charanu wyszedł, gdy miał
siedemdziesiąt pięć lat, to znaczyłoby, że Terach zrodził go w wieku stu trzydziestu lat (205-75=130).
Jednak Genesis podaje:
Terach zaś żył siedemdziesiąt lat, a potem został ojcem Abrama, Nachora i Harana.
Niektórzy twierdzą, że to wcale nie oznacza, iż Terach zrodził Abrama w wieku 
siedemdziesięciu lat, tylko że od tego wieku zaczął płodzić synów, a Abram został
wymieniony jako pierwszy, ponieważ jest z linii mesjańskiej. Ale jeżeli Abram urodził
się Terachowi w wieku stu trzydziestu lat, to czemu Abraham na obietnicę Jehowy dotyczącą
narodzin syna reaguje tak:

"Czyż człowiekowi stuletniemu urodzi się dziecko i czyż urodzi Sara, kobieta dziewięćdziesięcioletnia?"


Macie jakieś inne wyjaśnienie tej pozornej niezgodności?  Coffee

Wj 15:3 Pan jest wojownikiem, Jahwe - imię jego.

Iz 26:10
Jeżeli okazać łaskę złoczyńcy, on
nie nauczy się sprawiedliwości.
Nieprawość on czyni na ziemi prawych
i nie dostrzega majestatu Pana.





"Nie mam do powiedzenia nic tym, którzy wątpią w Boga.
Mogę im tylko przypomnieć o mojej pogardzie i ich niedoli.
Nie muszę udowadniać, że Bóg istnieje. To wy powinniście
wykazać, że nie istnieje[...] Bóg istnieje, jednak nie będzie

nami zainteresowany, dopóty my nie będziemy zainteresowani
wyłącznie Nim"

Pius XIII
[-] Następujący 1 Użytkownik lubi/lubią ten post:
  • .
  Odpowiedz
#2
Wasyl napisał(a):Terach zaś żył siedemdziesiąt lat, a potem został ojcem Abrama, Nachora
i Harana. [...] Potem Terach wziął Abrama, swego syna, i swego wnuka Lota,
syna Harana, i Saraj, swą synową, żonę Abrama, swego syna, i oni wyruszyli
z nim z Ur Chaldejczyków, by się udać do ziemi Kanaan. Po pewnym czasie
przyszli do Charanu i tam zamieszkali. A dni Teracha było dwieście pięć lat.
Potem Terach umarł w Charanie.

Wówczas Abram poszedł, tak jak mu powiedział Jehowa, i Lot poszedł z nim.
Abram zaś miał siedemdziesiąt pięć lat, gdy wyszedł z Charanu.


Ten przekład którego użyłeś wskazuje, że Abram
wyszedł z ©Haranu po śmierci Teracha. Jest to
wyraźna nadinterpretacja tłumacza, jako że nawet
przekłady pro130letnie tak nie tłumaczą.

Cytat:To z Genesis, a teraz słowa Szczepana z Dziejów:
Bóg chwały ukazał się naszemu praojcu Abrahamowi, gdy ten był w Mezopotamii,
zanim osiedlił się w Charanie, i rzekł do niego: ,Odejdź ze swej ziemi i od swoich
krewnych, a wejdź do ziemi, którą ci pokażę'. Wtedy wyszedł z ziemi Chaldejczyków
i osiedlił się w Charanie. A po śmierci Jego ojca Bóg sprawił, że on się przesiedlił do tej
ziemi, w której wy teraz mieszkacie.

Jednakże zawsze można tu twierdzić że to była interpretacja Szczepana.
Można się kłócić o wiek Teracha w momencie narodzin Abrahama do
skończenia świata. I każdy będzie miał swoje argumenty.

Cytat:Niektórzy twierdzą, że to wcale nie oznacza, iż Terach zrodził Abrama w wieku
siedemdziesięciu lat, tylko że od tego wieku zaczął płodzić synów, a Abram został
wymieniony jako pierwszy, ponieważ jest z linii mesjańskiej.

Nie ponieważ był w linii mesjańskiej, a ponieważ pisarz dalej rozprawiał o nim.
To samo masz w przypadku synów Noego. Sem się urodził, gdy Noe miał 502
lata, najmłodszy był Cham, a Jafet jest nazwany (wg jednej wersji tłumaczenia)
starszym bratem Sema - ale to się i tak rozumie samo przez się, gdy się wie,
że Noe miał 500 lat gdy mu się urodzili ten i ten i ten. Ale pierwszy jest Sem,
natomiast Jafet wyleciał na ostatnie miejsce. Podobnie u Teracha pierwszy
jest Abram, a Haran wyleciał na ostatnie miejsce.

Cytat:Ale jeżeli Abram urodziłsię Terachowi w wieku stu trzydziestu lat, to czemu Abraham na obietnicę Jehowy dotyczącą
narodzin syna reaguje tak:

"Czyż człowiekowi stuletniemu urodzi się dziecko i czyż urodzi Sara, kobieta dziewięćdziesięcioletnia?"

Ponieważ każde kolejne pokolenie starzało się szybciej, a ponadto Sara była już po menopauzie.

Jednakże gdy Abram odżył, to potem jeszcze w wieku 140+ płodził dzieci.


Warto tu też zauważyć, że Izaak w wieku raptem lat 137 był ślepy ze starości (choć
żył jeszcze 43!) a jego brat Ismael wszystkiego co wyciągnął to właśnie tyle lat.

Natomiast Józef został nazwany synem starości Jakuba,
choć ten miał ok. 91 lat gdy ów mu się urodził, a sam
mając 130 lat stwierdził, że jest stary i nie dożył lat swych
przodków - którzy z każdym pokoleniem wstecz byli żywotniejsi.

Józef już żył raptem 110 lat.

Cytat:Macie jakieś inne wyjaśnienie tej pozornej niezgodności?  Coffee

Tu nie ma niezgodności - po prostu tekst nie mówi wszystkich
detali i czasem używa pewnych środków stylistycznych, starożytnych
idiomów, często dla nas niejasnych.

Np. taki Józef jest dzieckiem starości Jakuba, chociaż jego
najstarszy brat urodził się raptem ok. sześciu lat przed nim.
[Obrazek: 39891-HolyBible-Bible-read-ThinkstockPho...00w.tn.jpg]



[-] Następujący 1 Użytkownik lubi/lubią ten post:
  • Wasyl
Niedostępny
  Odpowiedz
#3
(14-09-2018, 22:27 PM). napisał(a): Tu nie ma niezgodności - po prostu tekst nie mówi wszystkich
detali i czasem używa pewnych środków stylistycznych, starożytnych
idiomów, często dla nas niejasnych.

Do tego trzeba dodać, że tłumacze Biblii nie zawsze byli skrupulatni.
W Piśmie Świętym, przecież pojawiały się dopiski, a oryginałów nie znamy.
Psalm 34:8 
Skosztujcie i zobaczcie, że Jehowa jest dobry; 
szczęśliwy jest krzepki mąż, który się u niego 
chroni.


  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości